Lukrativní práce redaktora online magazínu
Práce redaktora v online magazínu je k nezaplacení. A to doslova. Pokud pracujete pro nějaké menší médium soukromého provozovatele, vyděláte si tím sotva na slanou vodu.
Práce za almužnu
Na první pohled se může zdát, že psát lifestylové články může být celkem fajn brigádou, ne-li hlavním příjmem do rodinného rozpočtu. Možná by tomu tak i bylo, jestliže byste psali pro velká média se širokou čtenářskou základnou a dosahem. V opačném případě ale spíše budete třít bídu s nouzí a v krátkém čase vyhoříte.
Proč? Protože abyste se uživili, musíte psát několik článků
denně pro vícero magazínů. Některé s tím dokonce počítají a přijmou vás za
předpokladu, že jim každý den dodáte alespoň dva a tři kousky článků. A takové
kvantum textu, jež musíte vyplodit, nutně vede k tomu, že zanedlouho
pocítíte beznaděj a vnitřní vyčerpání z toho, jak poměrně hodně pracujete
(píšete), ale výdělek je tak akorát na úrovni minimální mzdy.
Před covidem, po covidu
Ještě před covidem jsem začala psát články o cestování po tuzemsku
i světě. O ty je celkem mezi čtenáři zájem. Každý nemá možnost se dostat do zmiňovaných
míst, tak si o nich alespoň přečte. Moje odměna byla 60 Kč na 1 NS článku (tedy
přibližně za 300 slov). V té době jsem byla ráda i za tyto peníze, navíc
jsem psala o tématu, které mi bylo příjemné. Asi po dvou letech se sazba za
článek zvýšila na 80 Kč. Ožila jsem a psala ještě usilovněji. Témat se nabízelo
stále hodně, vždyť Země je tak velká.
Může se vám to zdát dost peněz za jeden článek, který stihnete
napsat během chvilky. Ale schválně zkuste si sami sednout si a vyplodit
zajímavý a čtivý text včetně jeho nahrání do redaktorského systému, dodání
fotografie a provedení korektur. Jak dlouho vám to tak asi potrvá? Třicet minut
sotva. Odměna za takový článek tedy prakticky nedosahuje ani výše minimální mzdy.
Doba se změnila, covid se změnil v běžné každoroční
podzimní a zimní respirační onemocnění, vypukla válka na Ukrajině a vše se
zdražilo. Nastoupila inflace, drahé energie, bydlení i jídlo. Zatímco
zaměstnancům se občas na mzdách přidávalo, soukromý majitel magazínu o
cestování vyplácel nadále 80 Kč za článek. Když jsem ho poprosila o zvýšení
sazby, dočkala jsem se. Odměnu navýšil o závratných 20 Kč za 1 článek. No,
neberte to, že. Už pro něho nepíšu, protože za takovou almužnu to nemá cenu.
Čím větší čtenost, tím větší odměna
Ještě zajímavější odměna byla u dalšího soukromníka provozujícího online magazín. Tam se odvíjela od toho, jak moc byl konkrétní článek čtený. Jednotlivé návštěvnosti se sčítaly a kdo měl největší, odešel také s největší odměnou. A je jedno, jestli napsal jeden nebo deset článků za daný měsíc. A tak se kolikrát stalo, že ten, kdo toho nenapsal hodně a měl velkou čtenost, tak si vydělal více než ten, který dodal kvanta článků avšak s menší čteností. Někdy odměna za článek v takovém případě vycházela na krásných 10 Kč. To je, jako byste psali zadarmo.
Problémem u tohoto způsobu odměňování je ten, že jako autor nemáte vůbec šanci ovlivnit čtenost článku. Jistě můžete vybrat zajímavé téma, o které je zájem. Ale ani to není zárukou, že se návštěvnost článku zvedne.
Taková práce redaktora je ideální pouze pro toho, kdo si
chce přivydělat ke svému stálému příjmu. Uživit se tím moc nedá.
Náhledové foto: autor článku


Komentáře
Okomentovat